نسل جوان، مخاطب اصلی امیدآفرینی هستند
به گزارش آیمد۳۶۰، به نقل از پیدا، دکتر مجید احمدی سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز (چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه) در اجلاس مدیران روابط عمومی دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور و سازمانهای تابعه و مدیران روابط عمومی معاونت های ستادی، روابط عمومی را کار شبانه روزی دانست که در آن ایستایی و توقف معنایی ندارد.
وی سطح انرژی، انگیزهمندی و تعهد سازمانی بالا و برخوداری از هوش اجتماعی و عاطفی را از ویژگی های بارز و ضروری کارکنان روابط عمومی برشمرد و تاکید کرد: روابط عمومی در حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به سایر دستگاه ها از سطح انرژی، تلاش و تخصص مضاعفتری برخودار است چرا که این دستگاه در هر ساعت از شبانه روز مشغول خدمت رسانی به مردم است.
به گفته دکتر احمدی، اکنون در عصری زیست می کنیم که خبر به عاملی “بنیادین” در روابط بین انسان ها بدل شده و امروز سه گانه “واقعیت، رسانه و بازتعریف واقعیت” رویدادها را نقل و تعریف می کنند چرا که امروز رخدادها از دریچه خبر و روایتگری می گذرند و سپس به دست مخاطب می رسد.
سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر این باور است که در این مکانیزم (ایجاد رخداد و عبور از دریچه روایتگری)، انواع و اقسام اتفاقات رخ خواهد داد و همین امر سبب شده تا ما امروز با پدیده ای به نام “بر ساخت خبر” رو به رو باشیم.
دکتر احمدی در همین رابطه افزود: انسان ها از دریچه عمل و کُنش خبرنگاران و روابط عمومی اتفاقات را متوجه و بدین سان انگارههای ذهنی آنان شکل میگیرد و دخل و تصرف در اتفاقات و رویدادها از سوی دستگاه ارتباطی و خبررسانی اهمیت روابط عمومی ها را دوچندان کرده است.
وی هدف از برگزاری اجلاس مدیران روابط عمومی دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور را اشتراک گذاری تجربیات و بررسی چشم اندازها عنوان و تصریح کرد: نخستین فصل چشم اندازها، شناسایی درست ساختارها، اهداف، برنامه ها و اقدامات به مخاطبان است که این مهم سبب ایجاد همدلی و دیدگاه مشترک می شود.
سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرای طرح ها و برنامه ها در نظام سلامت را بدون همراهی اقشار و آحاد مردم بی معنا خواند و تاکید کرد: نظام سلامت در اجرای برنامه های خود موفق نشد، مگر این که مردم را با خود همراه کرد.
دکتر احمدی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم بسیاری از ساختارها و چهارچوب هایی که در مجموعه دانشگاه و دانشکده های علوم پزشکی و معاونت ها طراحی می شود را در قالب حمایت طلبی، ارتباط با افکار عمومی، اقناع سازی و القای ضرورت پیش ببریم تبدیل به زبان مشترک و خواسته جامعه خواهد شد.
سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همین رابطه به رونمایی از برنامه واکسیناسیون پنوموکوک و روتاویروس و رایگان شدن درمان کودکان زیر ۷ سال و مجموعه اقدامات رسانه ای که در قالب های مختلف صوتی و تصویری و ابزارهای رسانه صورت گرفت اشاره کرد.
دکتر احمدی بار دیگر بر القای ضرورت و حمایت طلبی به عنوان دو محور جدی در روابط عمومی نوین تاکید و در همین رابطه به تجربه موفق جمهوری اسلامی ایران و دولت مردمی سیزدهم در کنترل و مهار اپیدمی کووید-۱۹ و فرهنگ سازی سلامت در آن دوران اشاره کرد.
او الزام استفاده از ماسک و چرایی ضرورت آن در ایام کرونا به اشکال مختلف از سوی رسانه های مختلف تصویری، صوتی، متنی و مجازی و فرهنگ سازی عدم استعمال دخانیات در مکان های سرپوشیده در دهه های ۷۰ و ۸۰ را نمونه موفقی از القای ضرورت، گفتمان سازی و حمایت طلبی در راستای سلامت مردم عنوان کرد.
سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه اخبار سلامت کانون امیدآفرینی است، گفت: ما با دستگاهی رو به رو هستیم که وظیفه و ماموریت آن درآمدزایی و کار انتفاعی نیست بلکه خادمی سلامت مردم است. نگاه مثبت مردم به خادمان خود در امر سلامت، سرمایه عظیمی را برای نظام سلامت ایجاد کرده که این سرمایه و اعتماد می تواند کانون امیدآفرینی در کشور باشد.
دکتر احمدی در همین زمینه با اشاره تاکیدات مقام مظعم رهبری در روایتگری، جنگ روایتها را مسئله امروز رسانهها عنوان و خاطرنشان کرد: امروز که در تقابل مستقیم با روایتگری دشمن در آماج جریان ناامیدسازی هستیم ضرورت ایجاد قرارگاه های امیدآفرینی را بیش از پیش برجسته می کند و بدون شک روابط عمومی دانشگاه های علوم پزشکی نقش بسزایی در ایجاد نهضت امیدآفرینی دارند.
او بر این باور است که بیان حجم خدمات موثر و موفق در دانشگاه و دانشکده های علوم پزشکی تا اعلام میزان حضور نخبگانی که در دپارتمانهای علمی حضور دارند، میتوانند کانون های امیدی باشند که در انگیزه بخشی و خنثی سازی روایتگری های وارونه موثر واقع شوند و از موج مهاجرت ها جلوگیری کرده و انگیزه نخبگان ما را برای مشارکت های اجتماعی افزایش دهند.
سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن تاکید بر اینکه ما امروز نیازمند ایجاد تحولی جدی در نحوه اطلاع رسانی هستیم، گفت: بدون اینکه به فضای زرد و غیر حرفه ای ورود کنیم باید محتوا، تیتر و گزارش ها را با ذائقه نسل جوان تنظیم کنیم چرا که مخاطب اصلی امیدآفرینی، آنها هستند.
دکتر احمدی ضمن انتقاد از واژه های پیوست رسانه ای و فرهنگی، گفت: بدون شک روابط عمومی در شناساندن یک بسته سیاستی در دانشگاه های علوم پزشکی بخشی از آن پدیده است، نه پیوست آن! ما (روابط عمومی) اضافه و الحاق شده یک برنامه نیستیم بلکه جز اصلی آن برنامه هستیم.
سرپرست مرکزی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، همچنین توجه به فعالیت های بین بخشی را بسیار مهم برشمرد و تصریح کرد: روابط عمومی یک ارتباط درون بخشی، بین بخشی و فرابخشی است.